Formica fusca sterfte

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Formica fusca sterfte

Bericht door McK »

De laatste dagen zijn er zo een 15 tal werksters gestorven van mijn kolonie F. fusca
Vandaag lagen er weer 4 dode werksters op de afval berg, iemand een idee wat er zoal mis kan zijn?
Is er iets waar deze soort extreem gevoelig aan is waar ik niet van afweet?
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Formica fusca sterfte

Bericht door XToF »

Heb je informatie over de grootte en de ouderdom van de kolonie?
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Formica fusca sterfte

Bericht door McK »

Er waren in het begin ongeveer een 40 tal werksters en de kolonie is iets ouder dan een jaar.

EDIT: ik heb daarjuist een dood mannetje aangetroffen :|
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Formica fusca sterfte

Bericht door XToF »

Het blijft vrijwel onmogelijk om de juiste oorzaak van de sterfte van de groep werksters naar voor te schuiven; dit omdat er onvoldoende gegevens voor handen zijn om dit vraagstuk op te lossen. Zelfs indien alle tastbare informatie op tafel zou liggen, dan nog blijven er te veel onzekerheden bestaan.
Omdat de kolonie iets ouder is dan een jaar, zou ik niet uitsluiten dat de werksters gestorven zijn uit ouderdom. Enkele veel voorkomende oorzaken van massasterfte zijn enerzijds uitdroging, vooral tijdens winterperiode door een verminderde waakzaamheid van de persoon die de kolonie verzorgt en anderzijds een te warme omgevingstemperatuur, wat kan voorkomen door direct invallend zonlicht of slecht werkend verwarmingsmateriaal.
Een andere mogelijke denkpiste is de volgende. In het aangeboden voedsel zijn verschillende micro-organismen aanwezig die toxische metabolieten produceren. Deze organische stoffen kunnen een giftig effect veroorzaken op hogere organismen. De werksters zouden een te hoge concentratie van deze metabolieten kunnen hebben opgenomen.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Formica fusca sterfte

Bericht door McK »

Ik denk dat het vooral mijn eigen schuld was door geen watervoorziening te voorzien in de buitenwereld, ik heb sinds de sterfte voor een waterreservoir gezorgd en sindsdien zijn er geen werksters meer gestorven.
Maar is zoals je zegt, het kan evengoed aan iets anders gelegen hebben, bv. het per ongeluk innemen van fluon.
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Formica fusca sterfte

Bericht door Mika »

Kwamen ze net uit de winterslaap?

Zijn het allemaal jongere werksters? Zijn het werksters van de eerste generaties?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Formica fusca sterfte

Bericht door McK »

Mika schreef:Kwamen ze net uit de winterslaap?

Zijn het allemaal jongere werksters? Zijn het werksters van de eerste generaties?
Ja op alle vragen :)
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Formica fusca sterfte

Bericht door XToF »

Een schaarste aan water is in vele gevallen de oorzaak van een plotse sterfte. Voorzie in de buitenwereld altijd een rechtstreekse toegang tot water. Let er wel op dat dit waterreservoir geen 'death trap' wordt voor de werksters.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Formica fusca sterfte

Bericht door Mika »

Na de winterslaap gebeurt er een gedeelte 'uitgestelde' sterfte, van oudere werksters dus. Het kunnen ook jongere werksters zijn van de eerste generaties, die leven meestal minder lang.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie