Camponotus vagus probleem

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tkpatric
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 januari 2009
Locatie: Deinze
Gender:
Leeftijd: 75
Contacteer:

Camponotus vagus probleem

Bericht door tkpatric »

Mijn Camponotus vagus komen er niet door. Ik zie ze nauwelijks in de buitenwereld, en ik denk dat ze bijna niet eten. Ze hebben altijd een vers vliegje liggen, een half kakkerlakje, een paar suikerkorrels, een beetje suikerwater en siroop, en er is drinken. De temperatuur van het nest schommelt tussen 20 en 26 graden.Hoe kan ik ze in gang krijgen? Welk voedsel hebben ze het liefst?
Ik heb eens een experiment gedaan met kakkerlakken, om te weten wat ze het liefst eten:
Afbeelding
Hoe is dat bij mieren?
Beauty is in the eye of the beholder
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Camponotus vagus probleem

Bericht door XToF »

Zou je eens een foto kunnen nemen van het overzicht van je setup met de kolonie erin en een foto waarop het broed goed en duidelijk te zien is?

Mogelijk is de kolonie in een winterrust.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus vagus probleem

Bericht door Mika »

Is er voldoende vochtigheid? Bij mij zijn de jonge kolonies heel stil als het te droog is.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
tkpatric
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 januari 2009
Locatie: Deinze
Gender:
Leeftijd: 75
Contacteer:

Re: Camponotus vagus probleem

Bericht door tkpatric »

Hier zijn 3 fotootjes, en er is steeds een weinig condens op het glas voor het nest:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dank alreeds voor de hulp!
Beauty is in the eye of the beholder
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus vagus probleem

Bericht door Mika »

Te droog zal het formicarium wel niet zijn, wel duidelijk te groot: het afval stapelt zich op. De werksters zien er goed uit: zij er eitjes of larfjes?

Probeer ook kleiner voedsel te geven voor deze kolonie: ze eten niet buiten, enkel wat ze binnenhalen eten ze op.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
tkpatric
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 januari 2009
Locatie: Deinze
Gender:
Leeftijd: 75
Contacteer:

Re: Camponotus vagus probleem

Bericht door tkpatric »

OK, zal ik doen, dankewel.
Beauty is in the eye of the beholder
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus vagus probleem

Bericht door Mika »

Ze zijn wel redelijk aggressief, dus kakkerlakjes die andere Camponotussen zouden laten liggen, eten ze op: eigenlijk zijn de zachtere 'loopkakkerlakken', zoals Shelfordella tartara beter, maar zoals gezegd, deze aanvaarden ook B. dubia.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
tkpatric
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 januari 2009
Locatie: Deinze
Gender:
Leeftijd: 75
Contacteer:

Re: Camponotus vagus probleem

Bericht door tkpatric »

Mika schreef:Ze zijn wel redelijk aggressief, dus kakkerlakjes die andere Camponotussen zouden laten liggen, eten ze op: eigenlijk zijn de zachtere 'loopkakkerlakken', zoals Shelfordella tartara beter, maar zoals gezegd, deze aanvaarden ook B. dubia.
Moeten die kakkerlakjes reeds naar het hiernamaals zijn, of moeten ze nog leven?
Beauty is in the eye of the beholder
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus vagus probleem

Bericht door Mika »

Dat hoeft niet helemaal: ik zie dat mijn grote kolonie wel degelijk beter reageert op iets met poten dan op een meelworm. De beste kakkerlakjes zijn die net voor de vervelling: bevatten relatief het meeste drinkbare eiwit.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Menph
Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Spijkenisse ZH NL
Leeftijd: 39

Re: Camponotus vagus probleem

Bericht door Menph »

C. vagus is minder actief bij vocht (lijkt vochtig, afgaande op foto) of extreme hitte (40 graden of hoger)

Ik had ook wat problemen met een van m'n C. vagus.

Na een uitbraak van meel-mijt (meegelift op B. dubia) heb ik de kolonie verhuisd uit hun 'boterbakje' en in een nieuw bakje overgezet. De mijten aten aan de opgedroogde prooidieren en er was geen aanwas van broed meer. Om de kolonie te prikkelen in hun verhuizing had ik het oude bakje met een warmtemat zeer sterk verhit. Dit werkte, maar eenmaal in hun nieuwe thuis is de activiteit sterk afgenomen. Ook de aanwas van broed is traag. Ik heb zelfs waargenomen dat een werkster een L1 larve opvrat :o Heb ik ze de 'winter' in gejaagd?

Bovenop dit alles viel me op dat ik vooral mayors waarnan. Er bleek zich een haarscheurtje in het oude bakje te bevinden. :cry: Gelukkig zijn er nog +/- 50 werksters over.
Plaats reactie